Tuesday, April 03, 2007

Forvirrande framtidsplanar

Nå har eg søkt på ein jobb i Gudbrandsdalen, ein i Bærum og ein i Frankrike. Eg vurderer å søkje på ein jobb i Vestvågøy, i tillegg til at eg har søkt på eit årsstudium ved Universitetet i Oslo. Kort sagt så veit eg ikkje heilt kva eg skal gjera til hausten, eller kor eg skal vera. Det minner om den hausten eg grubla over om eg skulle vera i Trondheim, Guatemala eller Sør-Korea etter jul, og plutseleg havna i Oslo fordi skjebna sendte meg dit. Eg ventar på skjebna nå også, men ho har ikkje glimra med nærleiken sin enno, dessverre. I mellomtida gjer eg Wergeland sine kloke ord til mine: "Fat ei Mistillid til dig selv, og endnu mindre til det Forsyn i hvis Hænder din Skjæbne er nedlagt."

2 Comments:

Blogger Unknown said...

Søke på Lambertseter vgs. Jaaa! Beste skoleårene i mitt liv :) Og så blir jo du i Oslo om det går seg til :D Jeg har tro på deg, Helgis!

12:17 AM  
Blogger Halvard said...

Ach ja, Helga!

Nå er det sannelig lenge siden jeg har hørt noe fra eller om deg. Det skal dog innrømmes at jeg ikke har gjort noe for å tilegne meg denslags heller, så jeg har bare meg selv å takke.

Over til løkens første lag: Min kamerat Ole, som studerte på Ås, der jeg også hilste på din kusine Tora (jeg vet ikke om du husker det), hjalp jeg med å flytte fra Stavanger til Tigerstaden her forleden. Vel fremme i tigerstaden fikk jeg en andledning til å møte hans bror Ulrik(la oss betegne dette møtet som løkens andre lag), som du jo også kjenner, som tipset meg om denne fiffige bloggen, eller "tloggen" som det burde hett på norsk (kortversjon av "nettlogg" og ikke "Web log").

Nuvel. Det er ikke derfor jeg skriver her, enskjønt; delvis er det det, og dette var det mest aktuelle innlegget å kommentere, men ikke utelukkende. Løkens tredje lag, eller sakens kjerne, hvis en løk i det hele tatt har en kjerne omhandler din tvil vedrørende skjebnen.

Det at du lurer på hva du skal gjøre er jo ikke noe nytt. Flytter du til Vestvågøy blir Lars Eirik glad, men det er også forståelig at du kanskje ikke trives i Bærum. Du kan evt. finne veien til Trøndelag igjen, det kunne blitt livlig. Husk nå endelig på, for å sitere en annen norsk forfatter at "har jeg end sejlet min skude på grund, O, så var det dog dejligt at fare." Evt. kan vi minnes samme forfatters ord om ens virke: "For lett for luften, for tung for bølgerne, norsklærer, norsklærer der ser du følgerne." Egentlig skal det være digterfugl istedenfor norsklærer, men det går for det samme, og det ble skrevet rett etter at vår venn flyttet til Italia, som jo også grenser til Frankrike. Dette blir bra. Ta en potet.

11:21 AM  

Post a Comment

<< Home